David & Goliath

Ik ben niet vies van een stevige discussie en ga ook een confrontatie niet uit de weg. Als een ander gelijk heeft, ben ik de eerste die dat toegeeft. Maar als iets onredelijk en onjuist is, dan geef ik niet op. Ook niet als de tegenpartij vele malen groter is en weinig mee wil bewegen.

Sinds ik voor mezelf ben begonnen, heb ik de zaakjes goed op orde. De pensioenpot wordt elk jaar gevuld, ik bouw een buffer op voor slechte tijden en een arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt ervoor dat ik niet aan de bedelstaf raak als ik wat ga mankeren. Dat we ook prima op één salaris kunnen leven, weet ik, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil mijn eigen broek ophouden, ook als er een moment komt dat ik die misschien niet eens meer zelf aan kan trekken. En dus draag ik al jaren keurig af.

Afgelopen zomer kreeg ik bericht van mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. 'Gefeliciteerd, uw verzekering wordt de helft goedkoper, omdat in uw beroepsgroep weinig claims zijn'. Ik kon `m oversluiten tegen dezelfde voorwaarden, maar dan voor de helft minder. Ik was blij en had mijn vakantie naar de Bahama's al bijna geboekt.

Maar vlak voor ik de gezondheidsverklaring in wilde vullen, mocht ik een ritje mee met de ambulance en was ik in de medische molen beland. Dat je al 13 jaar betaalt zonder medische problemen en precies als de kans zich voordoet om geld te besparen, mankeer je wél wat. Ik kan dat. En tja, daardoor kon ik met goed fatsoen niet om de feiten heen. Dus werd ik bij voorbaat al afgewezen.

Ik was het daar natuurlijk niet mee eens. Want, het proces liep nog en misschien viel het allemaal wel mee. Beetje voorbarig om bij de minste tegenwind gelijk niet meer over te mogen sluiten, toch? Mijn oude verzekering bleef hoe dan ook geldig, dus ik diende bezwaar in. En dat werd gehonoreerd.

Maanden van heen en weer mailen volgden. Een verklaring van de internist hielp niets. Een verklaring van de KNO-arts moest er komen. En omdat de slaapapneu in de toekomst wellicht een boosdoener van gezondheidsklachten kon zijn, wilden ze dat dan wellicht uitsluiten van de verzekering. Ook daar was ik het natuurlijk niet mee eens, want geloof me: dan proberen ze alles op die apneu te gooien om zo onder de uitkering uit te komen. En dus bleef ik in verweer gaan.

Afgelopen maand had ik zelf een heldere ingeving. Mijn apneu-apparaat wordt op afstand uitgelezen. En dus kon er bij dat bedrijf vast wel iemand iets zinnigs zeggen over de resultaten. Ik besloot te bellen. Een alleraardigste man hoorde mij aan en dook gelijk in de statistieken. Keurige uitslagen, keurig gebruik, geen enkele reden tot paniek. Een voorbeeldgebruiker met een voorbeeldresultaat. Ik vroeg hem die resultaten te mailen, inclusief zijn bevindingen.

Vorige week ontving ik die mail, die ik poeslief naar de verzekering heb doorgestuurd met de melding dat er wat mij betreft a. geen reden is om me af te wijzen en b. geen reden is om zaken uit te sluiten. Vanmorgen ontving ik een sms-bericht: mijn aanvraag voor het oversluiten van de verzekering is medisch akkoord. En zo werd vandaag toch een mooie dag, met een 1-0 eindstand voor David vs. Goliath.

Liefs, J.


Reacties

  1. Heel goed van je!
    Verzekeringen doen er altijd alles aan om overal onderuit te komen, vaak echt onredelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut Ans. Het zou ze sieren als ze eens klantvriendelijk gaan denken. Maar dat is duidelijk niet het verdienmodel...

      Verwijderen
  2. De aanhouder met goede argument wint en zo hoort het 💪

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Leven

Geluksmomentjes

Kinderen